torsdag 13. august 2015

Besseggen

 Det var meldt knallvær i et par dager og Thor, Sindre og jeg bestemte oss for å gå Besseggen! Endelig.....etter å ha hatt det som mål på lista i flere år :-)

 Vi kom til Gjendesheim på kveldinga

 Og kunne flytte inn i Trostereiret for natta. 

 Torsdag var det blikkstille og bra temperatur. Det var meldt bare 2-3 grader på formiddagen så jeg tok på meg tynn longs under for å ikke fryse. Det var også meldt endel vind. Men den longsen måtte av før båtturen :-)

 Besseggen sett fra Gjende!

 Godt igang og vi har kommet oss noen høydemeter opp og fått utsikt utover Jotunheimen.


 Besseggen i sikte, langt framme der i det fjerne.

 Det var fantastisk vær, god varme og ingen vind :-)



 Rastepause og Kiara benyttet sjansen til å hvile. Hun begynte å bli sliten

 Så venter Eggen i neste økt!

 Vi var ikke alene om å ta turen, det var mange utlendinger på tur, mange unge også!
 Det måtte klyves mange steder for å komme opp men ikke skremmende (til og med for meg som ikke er glad i høyder!)


 Og belønninga var jo den mest kjente utsikten :-)))

 Gjendebåtene blir små der nede...



 Endelig en pust i bakken!

 Og jeg trodde jo vi var på toppen når vi var ferdige med klyvinga.....men neida, det ventet flere bakker!

 Men omsider var vi på toppen, 1743 m.o.h
Phuuuuu.......
 Og vi kunne rusle nedover....

 Laaaangt nedover......

 Langt der nede er Gjendesheim, dagens sluttmål.

En fantastisk tur i perfekt vær. 14,4 km, nesten 1000 høydemeter, solbrente legger og ømme lår- og leggmuskler, veldig fornøyde alle 4 :-D

Ingen kommentarer: